loading...

مرجع تخصصی حوضه قلب و عروق

بازدید : 10
دوشنبه 27 فروردين 1403 زمان : 14:51

تحقیقات آرم داده هست که میزان بقای عده ای که به دلیل هجوم ها قلبی در بیمارستان بستری شده اند جمعاَ بالا است و از ۹۰٪ تا ۹۷٪ متغیر می‌باشد. با این حال، این ترازو ممکن هست بسته به عوامل مختلفی مانند نوع حمله قلبی، عروق درگیر و سن و جنسیت متخصص قلب بیماران گوناگون باشد.

حمله قلبی، که به عنوان انفارکتوس میوکارد نیز شناخته می شود، هنگامی فیس می دهد که انسداد یا کاهش قابل توجهی در جریان خون به قلب وجود داشته باشد. این یک اورژانس پزشکی ارعاب کننده زندگی است و خطر زخم بیشتر به قلب هر چه مجال طولانی تری درمان نشده باقی بماند، ارتقاء می یابد.

درین نوشته‌ی علمی، درباره دست اندرکاران مختلفی که میتوانند بر میزان بقای حمله قلبی تأثیر بگذارند، مانند سن، محصول، محل حمله قلبی و اینکه آیا برای اولین بار حمله قلبی می باشد، بحث خواهیم کرد. ضمن این، ما اطلاعاتی درخصوص اقدامات پیشگیرانه برای امداد به کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی ارائه خواهیم کرد.

درباره حملات قلبی
حمله قلبی شدیدترین نوع سندرم وخیم کرونری (ACS) هست، یک اورژانس پزشکی که شریان‌های قلب را درگیر می‌کند. مانند سایر گونه های ACS، معمولاً در اثر پاره گی پلاک آترواسکلروتیک در شریان کرونری ایجاد میگردد که سبب ساز به لخته شدن خون میگردد که شریان را مسدود می‌کند. انسداد باعث می شود عضله قلب که به رگ خونی مجروح متکی می‌باشد بمیرد.

حمله قلبی هنگامی تشخیص داده می‌گردد که بخشی از عضله قلب جراحت ببیند و از در بین برود. تشخیص زودهنگام و مداخله در مدیریت تاثیر حمله قلبی و بهبود شانس بقا و بهبودی بسیار اساسی می‌باشد (منبع نوشته ی علمی).

نرخ بقای حمله قلبی
عوامل متعددی وجود دارااست که بر زنده ماندن فردی از حمله قلبی تأثیر می‌گذارد.

۱. نوع حمله قلبی
بیشتر هجوم ها قلبی به دلیل انسداد شریان کرونری ایجاد می شود، البته در مفاد نادر، می‌تواند ناشی از اسپاسم ناگهانی یا پارگی سرخرگ باشد.

دو نوع اساسی هجوم ها قلبی عبارتند از (منبع نوشته‌علمی) :

انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST (STEMI) زمانی می‌باشد که یک انسداد بی نقص در شریان کرونر وجود داراست. این شدیدترین نوع حمله قلبی هست.
انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST (NSTEMI) هنگامی هست که یک شریان تا حدی مسدود شده و جریان خون به قلب را به شدت کاهش می‌دهد. NSTEMI کمی شایع تر از STEMI است.
انواع دیگر حمله ها قلبی که کمتر از STEMI یا NSTEMI شایع هستند عبارتند از:

اسپاسم عروق کرونر وقتی می باشد که شریان به شدت منقبض یا اسپاسم میشود. این سبب باریک شدن شریان و کاهش جریان خون به بخشی از عضله قلب می شود.
تشریح عروق کرونر یک نوع نادر از حمله قلبی می‌باشد که در آن پاره‌گی خود به خود دیواره عروق کرونر وجود دارد.
میزان بقای حمله قلبی به شریان های آسیب دیده بستگی دارد، شریان نزولی قدامی چپ (LAD) که شاخه ای از شریان کرونر چپ هست، خطرناک ترین هست. انسداد در این شریان با احتمال بالاتر مرگ همدم می باشد و اغلب از آن به عنوان “بیوه ساز” خاطر می گردد. در مقابل، انسداد در شریان کرونر راست (RCA) خطر مرگ کمتری را علامت می دهد.

طبق یک مطالعه، میزان مرگ و میر تعدیل‌نشده برای حمله قلبی مشتمل بر LAD 7.1 درصد بود، در مقایسه با ۵.۴ درصد برای شریان سیرکومفلکس چپ (LCx) و ۴.۸ درصد برای RCA. این آرم می دهد که LAD با خطر بالاتر مرگ در حین حمله قلبی مرتبط می‌باشد. با این اینک، ذکر این نکته ضروری می باشد که این آمار ممکن می‌باشد مبنی بر وضعیت فردی و سایر کارداران گوناگون باشد (منبع نوشته‌ی علمی).

۲. جنسیت
تفاوت قابل توجهی در پیامدهای حمله قلبی میان مردان (مذکر در بدو تولد) و زنان (منصوب زن در بدو ولادت) وجود دارد.

زنان معمولاً در سنین بالاتر مبتلا حمله قلبی می‌شوند و احتمال مرگ آن‌ها در چندین هفته اول بعد از حمله قلبی بیشتر از مردان هست. در مقایسه با مردان، زنان شریان‌های کوچک‌تری دارند و ممکن است علائم متفاوتی از بیماری قلبی را در مقایسه با مردان تجربه کنند که گاهی اوقات تشخیص را به تأخیر می‌اندازد (منبع نوشته‌علمی).

بر اساس یک تفحص، از هر چهار زن یک نفر (۲۳ درصد) در عرض یک سال پس از حمله قلبی و ۴۷ درصد از زنان در عرض پنج سال پس از حمله قلبی خواهند مرد. این آمار اهمیت رویکردهای جنسیتی را برای پیشگیری و درمان بیماری قلبی نشانه می‌دهد (منبع نوشته‌ی علمی).

در خصوص هجوم ها قلبی برای اولین بار ، میزان مرگ و میر زنان برای هر دو بستری STEMI (9.4% در مقابل ۴.۵%) و NSTEMI (4.7% در مقابل ۲.۹%) بیشتر از مردان بود. با این هم اکنون، زمانی که عوامل اضافی در نظر گرفته شد، شکاف در بین مردان و زنان برای NSTEMI قابل توجه عدم وجود.

علاوه بر این، این استیناف نماد بخشید که زنانی که یک حمله قلبی شدید (STEMI) را تجربه کردند، در مقایسه با مردان ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ یا ابتلا به نارسایی قلبی در طی پنج سال قرار داشتند (منبع نوشته ی علمی).

۳. محل انسداد
تا حد زیادی، سود حمله قلبی به واحد سنجش مرگ عضله قلب بستگی داراست. این تا حد زیادی با این که کدام شریان کرونری مسدود شده است، محل انسداد شریان، و اینکه چقدر زمان می گذرد تا شریان بتواند دوباره باز خواهد شد، تعیین میشود.

انسداد نزدیک به مبدأ یک شریان، بیشتر از انسداد در زیر‌تر از شریان، عضله قلب را تحت تأثیر قرار میدهد.

۴. فاصله وقتی حمله قلبی و شروع دریافت درمان
حمله قلبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد، زیرا به موقع بودن درمان به طور قابل توجهی بر نتیجه تأثیر میگذارد. محافظت سریع و تهاجمی برای گشودن شریان مسدود شده و حفظ عضله قلب ضروری می باشد که در گزینش آسیب کوتاه زمان و بلند بازه زمانی بسیار مهم است.
در صورتیکه درمان در عرض سه تا چهار ساعت صورت پذیرد، خطر زخم همیشگی عضلانی به ترازو قابل توجهی کاهش می‌یابد. با این حالا، در حالتی‌که درمان بیش از پنج تا شش ساعت به تعویق بیفتد، ماهیچه قلب قابل نجات به طور قابل توجهی کاهش می یابد. پس از ۱۲ ساعت، زخم عمدتا غیر قابل بازگشت می‌گردد. (منبع نوشته‌علمی).
آسیب شدید قلبی می تواند منجر به نارسایی وخیم قلبی هم‌زمان با حمله قلبی شود، در حالی که حتی آسیب های معدود تا معدل ممکن می باشد بعداً باعث به نارسایی قلبی گردد. حمله قلبی همچنین می تواند سبب آریتمی های خطرناک مانند تاکی کاردی (ضربان قلب سریع) و فیبریلاسیون (ضربان سریع نامنظم قلب) خواهد شد که می تواند سبب به جراحت شدن بافت قلب و آریتمی های مکرر بعداز بهبودی گردد.
ایست قلبی و مرگ ناگهانی خطراتی میباشند که هم در طی حمله قلبی وخیم و هم به ترازو کمتری بعد از بهبودی وجود دارا هستند.
ایست قلبی می تواند در یک‌سری ساعت اولیه حمله قلبی یا در زمان بهبودی چهره دهد. در شرایطی که ایست قلبی در بیمار‌ستان رخ دهد، شانس بسیار نه برای درمان آن وجود دارااست. متأسفانه، خطر ایست قلبی ناگهانی بعداز حمله قلبی، به ویژه در سال اولیه، ارتقاء می‌یابد (منبع نوشته‌ی علمی).
۵. سن
میانگین سنی برای او‌لین حمله قلبی در ایالات متحده ۶۵.۶ سال برای مردان و ۷۲.۰ سال برای زنان هست (منبع نوشته‌ی‌علمی).با این حال، حمله ها قلبی ممکن هست برای هر کسی واقعه بیفتد. یک تفحص در سال ۲۰۱۹ نشانه بخشید که تهاجم ها قلبی در جوانان در حال افزایش هست. این تفحص بهره گرفت که نسبت حمله ها قلبی فی مابین بزرگسالان جوان از ۲۷ درصد به ۳۲ درصد از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ افزایش یافته است (منبع نوشته ی علمی).

از دید زنده ماندن از حمله قلبی، یک استیناف در سال ۲۰۱۷ نماد بخشید که احتمال مرگ در اثر حمله قلبی در افراد ۶۵ سال و بالاتر در مقایسه با بیماران جوان (۱۸ تا ۶۴ سال) سه برابر بیشتر می‌باشد. معیار مرگ در ۳۰ روز بعداز حمله قلبی برای بیماران مسن ۹.۴ درصد و برای بیماران جوان ۳.۰ درصد بود (منبع نوشته‌ی‌علمی).

۶. تعداد هجوم ها قلبی
پس از اولین حمله قلبی، حدود ۲۰ درصد از افراد ۴۵ ساله و بالاتر، در عرض پنج سال بعد از اولین حمله قلبی، دوباره دچار حمله قلبی خواهند شد (منبع نوشته‌علمی).
پیشگیری از حمله قلبی دوم حق اولویت است و مطالعات نشانه داده اند که توانبخشی قلبی می تواند احتمال حمله قلبی دوم را در عرض هشت سال ۴۲ تا ۴۷ درصد کاهش دهد (منبع نوشته‌علمی).
توانبخشی قلبی یک نرم افزار تحت استیناف پزشکی هست که تغییرات سبک زندگی را برای کاهش خطر بیماری قلبی شما تشویق می کند، مانند تمرین ورزشی، تغذیه سالم برای قلب، حفظ وزن سالم و شکاف سیگار.
بر اساس گزارش مرکز در اختیار گرفتن و پیشگیری از بیماری ها، سالانه حدود ۸۰۵،۰۰۰ آمریکایی دچار حمله قلبی می شوند. از این تعداد ۶۰۵،۰۰۰ نفر او‌لین حمله قلبی هستند (منبع نوشته‌ی علمی).
علائم حمله قلبی
دریافت مراقبت های پزشکی سریع و مناسب مستلزم آن می‌باشد که علائم حمله قلبی را بشناسید و در لحظه ای که فکر‌می‌کنید‌ ممکن می‌باشد دچار آن شده اید، به‌دنبال کمک پزشکی باشید.

در حالی که درد قفسه سینه، به ویژه در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه، نشان کلاسیک حمله قلبی می باشد، گونه های دیگری از علائم می‌تواند علاوه بر (یا به جای ) غم قفسه سینه رخ دهد.

علائم حمله قلبی عبارتند از (منبع نوشته‌ی‌علمی):

درد یا حزن قفسه سینه
درد یا ناراحتی در بازوها (یک یا هر دو)، شانه، کمر، گردن، فک یا معده
احساس ضعف، سبکی رمز یا ضعف
عرق سرد ریختن
تنگی نفس
شرایط تهوع یا استفراغ
خستگی غیرمعمول یا توضیح داده شده
درد یا ناراحتی قفسه سینه شایع ترین نماد در مردان و زنان است. ممکن می‌باشد مانند فشار ناراحت کننده، فشردن، پُری یا درد باشد که بیش از یکسری دقیقه طول بکشد یا از بین برود و برگردد.

با این حال، زنان بیشتر از مردان برخی از علائم دیگر را تجربه می کنند. اولین علائم در زنان ممکن هست تنگی نفس، تهوع یا استفراغ و درد پشت یا فک باشد.

هر کسی که دارای دست اندرکاران خطر برای بیماری عروق کرونر می‌باشد باید نسبت به‌این علائم هوشیار باشد. با این حال، مواقعی وجود داراست که علائم ممکن می باشد نامشخص یا کمتر آشکار باشند، و افراد فوراً اقدام نمی‌کنند زیرا علائم آن‌قدر که تصور می‌کنند «شدید» نیستند.

حمله ها قلبی بی صدا
طبق گفته‌های مرکز در اختیار گرفتن و پیشگیری از بیماری‌ها، از هر پنج حمله قلبی، یک مورد «بی‌صدا» است و علائم پاره ای خواهد داشت.حتی درصورتی که انسداد گزینه ای کمتر عمیق باشد، خطر مرگ ممکن است تنها به دلیل تعقل در درمان بیشتر باشد.

حملات قلبی بی سروصدا ممکن می‌باشد علائم ظریفی مانند (منبع نوشته‌ی‌علمی):

خستگی غیر قابل توضیح
تنگی نفس
ناراحتی در گلو، گردن، فک یا بازو
درد قفسه سینه که ممکن است به عنوان سوزش سر دل نادرست گرفته شود
درمان سکته قلبی
درصورتی که اندیشه‌میکنید‌ احتمال داراست که شما یا شخص دیگری در گیر حمله قلبی شده باشید، باید در اسرع وقت از کمک پزشکی به کار گیری فرمایید. حتی در صورتی مشخص شد که چیز دیگری می‌باشد، خوب می باشد سریع عمل نمائید تا اینکه زندگی خود را به خطر بیندازید.

در صورتی‌که علائم حمله قلبی را تشخیص دادید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. هر چه زودتر درمان شروع شود، احتمال اینکه بتوانید آسیب به قلب را به حداقل برسانید، بیشتر می شود (منبع نوشته‌ی علمی).هنگامی که یک دسته پزشکی درگیر می گردد، داروها و روش های جراحی به بازگرداندن جریان خون به قلب امداد می کنند (منبع نوشته‌علمی).

فردی که علائم را دارد نباید رانندگی کند. در شرایطی‌که نمی توانید با آمبولانس منتقل شوید، همیشه از شخص دیگری بخواهید که شما را به درمانگاه برساند.

در شرایطی‌که فرد بیهوش شود، می‌توانید در حالی که معطل خدمات فوریت های پزشکی (EMS) میباشید، احیای قلبی ریوی (CPR) را آغاز نمائید. در صورتی‌که در یک مکان عمومی میباشید، بپرسید که آیا AED (دفیبریلاتور خارجی اتومات) در محل وجود دارد یا خیر. AED دستگاه قابل حملی می باشد که میتواند ریتم قلب فرد را بررسی کند و در صورت بایستگی برای کمک به فردی که در ایست قلبی هست شوک الکتریکی وارد کند.

پیشگیری از حمله قلبی
تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر حمله قلبی و ارتقا شانس زنده ماندن ایجاد فرمایید.
بر طبق آماها، 47 درصد از آمریکایی ها دستکم یک کدام از سه استدلال خطر اساسی بیماری قلبی را دارا‌هستند: فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن (منبع نوشته ی علمی).
فشار خون و کلسترول خود را به طور منظم تحلیل نمائید. در‌صورتی‌که واحد سنجش خواندن بالا باشد، ممکن می باشد بتوانید با رژیم غذایی و فعالیت بدنی آنها را کاهش دهید، یا پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش خطر حمله قلبی و سکته توصیه کند.
خلال این، این تغییرات سبک زندگی قادر است کمک کند (منبع نوشته‌ی علمی):

سوراخ سیگار
رژیم غذایی مملو از صیفیجات، میوه ها و غلات بدون نقص داشته باشید
مصرف شیرینی ها، آبمیوه های شیرین شده با شکر و گوشت قرمز‌رنگ را محدود نمائید
هر روز کار بدنی داشته باشید
الکل را غیر وابسته و یا محدود کنید

تحقیقات آرم داده هست که میزان بقای عده ای که به دلیل هجوم ها قلبی در بیمارستان بستری شده اند جمعاَ بالا است و از ۹۰٪ تا ۹۷٪ متغیر می‌باشد. با این حال، این ترازو ممکن هست بسته به عوامل مختلفی مانند نوع حمله قلبی، عروق درگیر و سن و جنسیت متخصص قلب بیماران گوناگون باشد.

حمله قلبی، که به عنوان انفارکتوس میوکارد نیز شناخته می شود، هنگامی فیس می دهد که انسداد یا کاهش قابل توجهی در جریان خون به قلب وجود داشته باشد. این یک اورژانس پزشکی ارعاب کننده زندگی است و خطر زخم بیشتر به قلب هر چه مجال طولانی تری درمان نشده باقی بماند، ارتقاء می یابد.

درین نوشته‌ی علمی، درباره دست اندرکاران مختلفی که میتوانند بر میزان بقای حمله قلبی تأثیر بگذارند، مانند سن، محصول، محل حمله قلبی و اینکه آیا برای اولین بار حمله قلبی می باشد، بحث خواهیم کرد. ضمن این، ما اطلاعاتی درخصوص اقدامات پیشگیرانه برای امداد به کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی ارائه خواهیم کرد.

درباره حملات قلبی
حمله قلبی شدیدترین نوع سندرم وخیم کرونری (ACS) هست، یک اورژانس پزشکی که شریان‌های قلب را درگیر می‌کند. مانند سایر گونه های ACS، معمولاً در اثر پاره گی پلاک آترواسکلروتیک در شریان کرونری ایجاد میگردد که سبب ساز به لخته شدن خون میگردد که شریان را مسدود می‌کند. انسداد باعث می شود عضله قلب که به رگ خونی مجروح متکی می‌باشد بمیرد.

حمله قلبی هنگامی تشخیص داده می‌گردد که بخشی از عضله قلب جراحت ببیند و از در بین برود. تشخیص زودهنگام و مداخله در مدیریت تاثیر حمله قلبی و بهبود شانس بقا و بهبودی بسیار اساسی می‌باشد (منبع نوشته ی علمی).

نرخ بقای حمله قلبی
عوامل متعددی وجود دارااست که بر زنده ماندن فردی از حمله قلبی تأثیر می‌گذارد.

۱. نوع حمله قلبی
بیشتر هجوم ها قلبی به دلیل انسداد شریان کرونری ایجاد می شود، البته در مفاد نادر، می‌تواند ناشی از اسپاسم ناگهانی یا پارگی سرخرگ باشد.

دو نوع اساسی هجوم ها قلبی عبارتند از (منبع نوشته‌علمی) :

انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST (STEMI) زمانی می‌باشد که یک انسداد بی نقص در شریان کرونر وجود داراست. این شدیدترین نوع حمله قلبی هست.
انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST (NSTEMI) هنگامی هست که یک شریان تا حدی مسدود شده و جریان خون به قلب را به شدت کاهش می‌دهد. NSTEMI کمی شایع تر از STEMI است.
انواع دیگر حمله ها قلبی که کمتر از STEMI یا NSTEMI شایع هستند عبارتند از:

اسپاسم عروق کرونر وقتی می باشد که شریان به شدت منقبض یا اسپاسم میشود. این سبب باریک شدن شریان و کاهش جریان خون به بخشی از عضله قلب می شود.
تشریح عروق کرونر یک نوع نادر از حمله قلبی می‌باشد که در آن پاره‌گی خود به خود دیواره عروق کرونر وجود دارد.
میزان بقای حمله قلبی به شریان های آسیب دیده بستگی دارد، شریان نزولی قدامی چپ (LAD) که شاخه ای از شریان کرونر چپ هست، خطرناک ترین هست. انسداد در این شریان با احتمال بالاتر مرگ همدم می باشد و اغلب از آن به عنوان “بیوه ساز” خاطر می گردد. در مقابل، انسداد در شریان کرونر راست (RCA) خطر مرگ کمتری را علامت می دهد.

طبق یک مطالعه، میزان مرگ و میر تعدیل‌نشده برای حمله قلبی مشتمل بر LAD 7.1 درصد بود، در مقایسه با ۵.۴ درصد برای شریان سیرکومفلکس چپ (LCx) و ۴.۸ درصد برای RCA. این آرم می دهد که LAD با خطر بالاتر مرگ در حین حمله قلبی مرتبط می‌باشد. با این اینک، ذکر این نکته ضروری می باشد که این آمار ممکن می‌باشد مبنی بر وضعیت فردی و سایر کارداران گوناگون باشد (منبع نوشته‌ی علمی).

۲. جنسیت
تفاوت قابل توجهی در پیامدهای حمله قلبی میان مردان (مذکر در بدو تولد) و زنان (منصوب زن در بدو ولادت) وجود دارد.

زنان معمولاً در سنین بالاتر مبتلا حمله قلبی می‌شوند و احتمال مرگ آن‌ها در چندین هفته اول بعد از حمله قلبی بیشتر از مردان هست. در مقایسه با مردان، زنان شریان‌های کوچک‌تری دارند و ممکن است علائم متفاوتی از بیماری قلبی را در مقایسه با مردان تجربه کنند که گاهی اوقات تشخیص را به تأخیر می‌اندازد (منبع نوشته‌علمی).

بر اساس یک تفحص، از هر چهار زن یک نفر (۲۳ درصد) در عرض یک سال پس از حمله قلبی و ۴۷ درصد از زنان در عرض پنج سال پس از حمله قلبی خواهند مرد. این آمار اهمیت رویکردهای جنسیتی را برای پیشگیری و درمان بیماری قلبی نشانه می‌دهد (منبع نوشته‌ی علمی).

در خصوص هجوم ها قلبی برای اولین بار ، میزان مرگ و میر زنان برای هر دو بستری STEMI (9.4% در مقابل ۴.۵%) و NSTEMI (4.7% در مقابل ۲.۹%) بیشتر از مردان بود. با این هم اکنون، زمانی که عوامل اضافی در نظر گرفته شد، شکاف در بین مردان و زنان برای NSTEMI قابل توجه عدم وجود.

علاوه بر این، این استیناف نماد بخشید که زنانی که یک حمله قلبی شدید (STEMI) را تجربه کردند، در مقایسه با مردان ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ یا ابتلا به نارسایی قلبی در طی پنج سال قرار داشتند (منبع نوشته ی علمی).

۳. محل انسداد
تا حد زیادی، سود حمله قلبی به واحد سنجش مرگ عضله قلب بستگی داراست. این تا حد زیادی با این که کدام شریان کرونری مسدود شده است، محل انسداد شریان، و اینکه چقدر زمان می گذرد تا شریان بتواند دوباره باز خواهد شد، تعیین میشود.

انسداد نزدیک به مبدأ یک شریان، بیشتر از انسداد در زیر‌تر از شریان، عضله قلب را تحت تأثیر قرار میدهد.

۴. فاصله وقتی حمله قلبی و شروع دریافت درمان
حمله قلبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد، زیرا به موقع بودن درمان به طور قابل توجهی بر نتیجه تأثیر میگذارد. محافظت سریع و تهاجمی برای گشودن شریان مسدود شده و حفظ عضله قلب ضروری می باشد که در گزینش آسیب کوتاه زمان و بلند بازه زمانی بسیار مهم است.
در صورتیکه درمان در عرض سه تا چهار ساعت صورت پذیرد، خطر زخم همیشگی عضلانی به ترازو قابل توجهی کاهش می‌یابد. با این حالا، در حالتی‌که درمان بیش از پنج تا شش ساعت به تعویق بیفتد، ماهیچه قلب قابل نجات به طور قابل توجهی کاهش می یابد. پس از ۱۲ ساعت، زخم عمدتا غیر قابل بازگشت می‌گردد. (منبع نوشته‌علمی).
آسیب شدید قلبی می تواند منجر به نارسایی وخیم قلبی هم‌زمان با حمله قلبی شود، در حالی که حتی آسیب های معدود تا معدل ممکن می باشد بعداً باعث به نارسایی قلبی گردد. حمله قلبی همچنین می تواند سبب آریتمی های خطرناک مانند تاکی کاردی (ضربان قلب سریع) و فیبریلاسیون (ضربان سریع نامنظم قلب) خواهد شد که می تواند سبب به جراحت شدن بافت قلب و آریتمی های مکرر بعداز بهبودی گردد.
ایست قلبی و مرگ ناگهانی خطراتی میباشند که هم در طی حمله قلبی وخیم و هم به ترازو کمتری بعد از بهبودی وجود دارا هستند.
ایست قلبی می تواند در یک‌سری ساعت اولیه حمله قلبی یا در زمان بهبودی چهره دهد. در شرایطی که ایست قلبی در بیمار‌ستان رخ دهد، شانس بسیار نه برای درمان آن وجود دارااست. متأسفانه، خطر ایست قلبی ناگهانی بعداز حمله قلبی، به ویژه در سال اولیه، ارتقاء می‌یابد (منبع نوشته‌ی علمی).
۵. سن
میانگین سنی برای او‌لین حمله قلبی در ایالات متحده ۶۵.۶ سال برای مردان و ۷۲.۰ سال برای زنان هست (منبع نوشته‌ی‌علمی).با این حال، حمله ها قلبی ممکن هست برای هر کسی واقعه بیفتد. یک تفحص در سال ۲۰۱۹ نشانه بخشید که تهاجم ها قلبی در جوانان در حال افزایش هست. این تفحص بهره گرفت که نسبت حمله ها قلبی فی مابین بزرگسالان جوان از ۲۷ درصد به ۳۲ درصد از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ افزایش یافته است (منبع نوشته ی علمی).

از دید زنده ماندن از حمله قلبی، یک استیناف در سال ۲۰۱۷ نماد بخشید که احتمال مرگ در اثر حمله قلبی در افراد ۶۵ سال و بالاتر در مقایسه با بیماران جوان (۱۸ تا ۶۴ سال) سه برابر بیشتر می‌باشد. معیار مرگ در ۳۰ روز بعداز حمله قلبی برای بیماران مسن ۹.۴ درصد و برای بیماران جوان ۳.۰ درصد بود (منبع نوشته‌ی‌علمی).

۶. تعداد هجوم ها قلبی
پس از اولین حمله قلبی، حدود ۲۰ درصد از افراد ۴۵ ساله و بالاتر، در عرض پنج سال بعد از اولین حمله قلبی، دوباره دچار حمله قلبی خواهند شد (منبع نوشته‌علمی).
پیشگیری از حمله قلبی دوم حق اولویت است و مطالعات نشانه داده اند که توانبخشی قلبی می تواند احتمال حمله قلبی دوم را در عرض هشت سال ۴۲ تا ۴۷ درصد کاهش دهد (منبع نوشته‌علمی).
توانبخشی قلبی یک نرم افزار تحت استیناف پزشکی هست که تغییرات سبک زندگی را برای کاهش خطر بیماری قلبی شما تشویق می کند، مانند تمرین ورزشی، تغذیه سالم برای قلب، حفظ وزن سالم و شکاف سیگار.
بر اساس گزارش مرکز در اختیار گرفتن و پیشگیری از بیماری ها، سالانه حدود ۸۰۵،۰۰۰ آمریکایی دچار حمله قلبی می شوند. از این تعداد ۶۰۵،۰۰۰ نفر او‌لین حمله قلبی هستند (منبع نوشته‌ی علمی).
علائم حمله قلبی
دریافت مراقبت های پزشکی سریع و مناسب مستلزم آن می‌باشد که علائم حمله قلبی را بشناسید و در لحظه ای که فکر‌می‌کنید‌ ممکن می‌باشد دچار آن شده اید، به‌دنبال کمک پزشکی باشید.

در حالی که درد قفسه سینه، به ویژه در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه، نشان کلاسیک حمله قلبی می باشد، گونه های دیگری از علائم می‌تواند علاوه بر (یا به جای ) غم قفسه سینه رخ دهد.

علائم حمله قلبی عبارتند از (منبع نوشته‌ی‌علمی):

درد یا حزن قفسه سینه
درد یا ناراحتی در بازوها (یک یا هر دو)، شانه، کمر، گردن، فک یا معده
احساس ضعف، سبکی رمز یا ضعف
عرق سرد ریختن
تنگی نفس
شرایط تهوع یا استفراغ
خستگی غیرمعمول یا توضیح داده شده
درد یا ناراحتی قفسه سینه شایع ترین نماد در مردان و زنان است. ممکن می‌باشد مانند فشار ناراحت کننده، فشردن، پُری یا درد باشد که بیش از یکسری دقیقه طول بکشد یا از بین برود و برگردد.

با این حال، زنان بیشتر از مردان برخی از علائم دیگر را تجربه می کنند. اولین علائم در زنان ممکن هست تنگی نفس، تهوع یا استفراغ و درد پشت یا فک باشد.

هر کسی که دارای دست اندرکاران خطر برای بیماری عروق کرونر می‌باشد باید نسبت به‌این علائم هوشیار باشد. با این حال، مواقعی وجود داراست که علائم ممکن می باشد نامشخص یا کمتر آشکار باشند، و افراد فوراً اقدام نمی‌کنند زیرا علائم آن‌قدر که تصور می‌کنند «شدید» نیستند.

حمله ها قلبی بی صدا
طبق گفته‌های مرکز در اختیار گرفتن و پیشگیری از بیماری‌ها، از هر پنج حمله قلبی، یک مورد «بی‌صدا» است و علائم پاره ای خواهد داشت.حتی درصورتی که انسداد گزینه ای کمتر عمیق باشد، خطر مرگ ممکن است تنها به دلیل تعقل در درمان بیشتر باشد.

حملات قلبی بی سروصدا ممکن می‌باشد علائم ظریفی مانند (منبع نوشته‌ی‌علمی):

خستگی غیر قابل توضیح
تنگی نفس
ناراحتی در گلو، گردن، فک یا بازو
درد قفسه سینه که ممکن است به عنوان سوزش سر دل نادرست گرفته شود
درمان سکته قلبی
درصورتی که اندیشه‌میکنید‌ احتمال داراست که شما یا شخص دیگری در گیر حمله قلبی شده باشید، باید در اسرع وقت از کمک پزشکی به کار گیری فرمایید. حتی در صورتی مشخص شد که چیز دیگری می‌باشد، خوب می باشد سریع عمل نمائید تا اینکه زندگی خود را به خطر بیندازید.

در صورتی‌که علائم حمله قلبی را تشخیص دادید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. هر چه زودتر درمان شروع شود، احتمال اینکه بتوانید آسیب به قلب را به حداقل برسانید، بیشتر می شود (منبع نوشته‌ی علمی).هنگامی که یک دسته پزشکی درگیر می گردد، داروها و روش های جراحی به بازگرداندن جریان خون به قلب امداد می کنند (منبع نوشته‌علمی).

فردی که علائم را دارد نباید رانندگی کند. در شرایطی‌که نمی توانید با آمبولانس منتقل شوید، همیشه از شخص دیگری بخواهید که شما را به درمانگاه برساند.

در شرایطی‌که فرد بیهوش شود، می‌توانید در حالی که معطل خدمات فوریت های پزشکی (EMS) میباشید، احیای قلبی ریوی (CPR) را آغاز نمائید. در صورتی‌که در یک مکان عمومی میباشید، بپرسید که آیا AED (دفیبریلاتور خارجی اتومات) در محل وجود دارد یا خیر. AED دستگاه قابل حملی می باشد که میتواند ریتم قلب فرد را بررسی کند و در صورت بایستگی برای کمک به فردی که در ایست قلبی هست شوک الکتریکی وارد کند.

پیشگیری از حمله قلبی
تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر حمله قلبی و ارتقا شانس زنده ماندن ایجاد فرمایید.
بر طبق آماها، 47 درصد از آمریکایی ها دستکم یک کدام از سه استدلال خطر اساسی بیماری قلبی را دارا‌هستند: فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن (منبع نوشته ی علمی).
فشار خون و کلسترول خود را به طور منظم تحلیل نمائید. در‌صورتی‌که واحد سنجش خواندن بالا باشد، ممکن می باشد بتوانید با رژیم غذایی و فعالیت بدنی آنها را کاهش دهید، یا پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش خطر حمله قلبی و سکته توصیه کند.
خلال این، این تغییرات سبک زندگی قادر است کمک کند (منبع نوشته‌ی علمی):

سوراخ سیگار
رژیم غذایی مملو از صیفیجات، میوه ها و غلات بدون نقص داشته باشید
مصرف شیرینی ها، آبمیوه های شیرین شده با شکر و گوشت قرمز‌رنگ را محدود نمائید
هر روز کار بدنی داشته باشید
الکل را غیر وابسته و یا محدود کنید

برچسب ها متخصص قلب ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 129
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 73
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 76
  • بازدید ماه : 341
  • بازدید سال : 1382
  • بازدید کلی : 1838
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی